گروه محیط‌زیست: با وجود هشدارهای کارشناسان محیط‌زیست درخصوص غیراصولی‌بودن ساخت میان‌گذر ارومیه و خطراتی که احداث این میان گذر برای این زیست بوم بی‌نظیر دارد،

وزیر کشور اعلام کرده است که ساخت این طرح تا آخر امسال به پایان می‌رسد.

دریاچه ارومیه که دومین دریاچه شور جهان محسوب می‌شود هم‌اکنون نیز به‌دلیل رعایت نشدن حقابه آن و ساخت بخشی از میان‌گذر، وضعیت بسیار بحرانی دارد؛

به‌طوری که بخش قابل توجهی از آن خشک شده و پیش‌بینی می‌شود درصورت اتمام این میان‌گذر، این زیستبوم بی‌نظیر کارکرد خود را از دست بدهد. در وضعیت کنونی نیز درفصل مهاجرت، شمار پرندگان مهاجر به این پناهگاه حیات وحش تقریبا به صفر رسیده است.

تبعات خشک شدن ارومیه به حدی است که می‌تواند به بحرانی غیرقابل پیش‌بینی در کشور تبدیل شود. در عین حال، وزیر کشور ضمن انتقاد از تعلل در ساخت این میان‌گذر گفته است: نمی‌توان نمره‌ خیلی خوبی به اجرای طرح‌ میان گذر دریاچه‌ ارومیه داد.

به گزارش ایسنا، علی کردان در حاشیه بازدید از طرح میان‌گذر دریاچه‌ ارومیه و در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود:‌ این طرح جزو دغدغه‌های فکری من بود و به‌دلیل مسئولیتی که در شورای‌عالی ‌ترافیک کشور دارم، از این طرح بازدید کردم.

وی اظهار کرد:‌ مجریان طرح معتقدندکه در2ماه آینده، یک باند این طرح به بهره‌برداری می‌رسد و طبق گزارشی که هم‌اکنون در محل طرح داده شد، 80 درصد کل طرح میان گذر به اتمام رسیده و طبق ادعای مجریان، 20 درصد باقیمانده تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد:‌ البته برای من جای سؤال است که آیا می‌توانند، مابقی طرح را تا پایان سال به اتمام برسانند یا خیر؟ ولی ما اصل را بر صحت می‌گذاریم و ادعای مجریان را صحت قضیه می‌دانیم و وزارت کشور در اجرای هرچه سریع‌تر و بهتر طرح همکاری خواهد کرد.

کد خبر 64014

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز